Forum www.socjolodzisci.fora.pl Strona Główna www.socjolodzisci.fora.pl
grupa 1 UWr
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WDS kurka blada :]
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.socjolodzisci.fora.pl Strona Główna -> nauka ble ble
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drozdu




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:18, 18 Sty 2008    Temat postu: WDS kurka blada :]

Zagadnienie z WDS prosze umieszczac.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drozdu




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:23, 18 Sty 2008    Temat postu:

RODZINA

Funkcje rodziny:

prokreacyjna – rodzina jako grupa społeczna powiększa się dzięki funkcjom biologicznym, dostarcza nie tylko członków dla swojej (własnej) grupy, lecz dla całego społeczeństwa, równocześnie są zaspokajane potrzeby seksualne męża i żony,

produkcyjna – dostarcza społeczeństwu pracowników i przyczynia się do zwiększania twórczych i wytwórczych sił, wobec możliwości zarobkowania z reguły poza domem członkowie rodziny mogą zaspokajać swoje potrzeby ekonomiczne – tj. potrzeby posiadania niezbędnych środków utrzymania,

usługowo-opiekuńcza – zapewnia wszystkim codzienne usługi (wyżywienie, czystość mieszkania, odzież, itp.), oraz opiekę tym członkom, którzy nie są samodzielni w pełni z powodu wieku lub choroby, kalectwa bądź innych przyczyn; rodzina zaspokaja zarówno potrzeby bytowe oraz opiekuńcze członków, potrzeby troszczenia się o innych i doznawania opieki,

socjalizacyjna – stosowana jest w stosunku do dzięki, które dzięki życiu w rodzinie wzrastają w społeczeństwo, ale i współmałżonków gdyż proces dostosowania się ich w małżeństwie jest procesem socjalizacyjnym. Podobnie potrzeby rodzicielskie wychowania dzieci, a także przekazywania im własnego języka, podstawowych wzorów zachowania obowiązujących w danym społeczeństwie, obyczajów, wprowadza w świat wartości moralnych i w świat kultury kontrolując zachowania swych członków,

psychohigieniczna – dzięki stabilizacji, bezpieczeństwa, możliwości wymiany emocjonalnej i stworzenia warunków dla rozwoju osobowości przyczynia się do ich dojrzałości emocjonalnej i równowagi psychicznej; częściej nazywa się tę funkcję funkcją wymiany emocjonalnej lub funkcją ekspresji uczuć, bądź też rozładowania napięć emocjonalnych czy też funkcją zapewniającą członkom rodziny poczucie bezpieczeństwa. Rodzina przyczynia się do ugruntowania i kultywowania zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Dzięki niej w rodzinie zaspokajane są potrzeby emocjonalne: miłości i przynależności, uznania i szacunku, poczucia bezpieczeństwa.


Zdaniem Parsonsa są 2 podstawowe funkcje rodziny:

- socjalizacja pierwotna
- stabilizacja osobowości - dotyczy emocjonalnego wparcia jakiego udzeila rodzina swoim doroslym czlonkom


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Drozdu dnia Pią 19:26, 18 Sty 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drozdu




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:40, 18 Sty 2008    Temat postu:

INNE WAŻNE INFORMACJE:

1. Od konca drugiej wojny swiatowej rośnie liczba rozwodow, a spada liczba zawieranych malzenstw po raz pierwszy

2. Duzy jest odstetek osob ponownie zawierajcych zwiazek malzenski. Moze to dac poczatek rodzinie odbudowanej, tzw wielorodzinnie, w ktorej przynajmniej jedno z malzonkow posiada dzieci z [poprzedniego malzenstwa.

3. pojecie "nieobecny ojciec" odnosi sie do sytuacji gdy po rozwodzie lub separacji ojciec rzadko kontaktuje sie ze swoimi dziecmi lub calkowicie zrywa wiezi z nimi.

4. Malzenstwo przestalo byc podstawa zwiazku dwojga ludzi. W wielu krajach uprzemyslowionych rozpowszechnione staje sie mieszkanie razem bez slubu (konkubinat).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oberek
Administrator



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kąty wersalem zwane

PostWysłany: Pią 19:47, 18 Sty 2008    Temat postu:

a tak w ogóle to wiadomo w jakiej formie będzie to koło?pytania bardziej zamknięte czy bardziej otwarte?bo może coś uszło mojej uwadze...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ana




Dołączył: 16 Sty 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bolesławiec/Wrocław

PostWysłany: Pią 20:30, 18 Sty 2008    Temat postu:

reszta pozniej

1) Definicja religii
a) czym religia nie jest;
- nie należy utożsamiać religii z monoteizmem, w większości religii znajdujemy wiele bóstw,
- nie należy utożsamiać religii z zaleceniami moralnymi, według których powinni postępować wierni,
- religia niekoniecznie objaśnia skąd się wziął świat czy człowiek,
- nie należy utożsamiać religii z czymś ponadnaturalnym, związanym z wiarą w istnienie świata „niedostępnego zmysłom”,
b) czym jest religia;
- każda religia posiada zbiór darzonych poszanowaniem i czczonych symboli związanych z rytuałami obrzędami, w których uczestniczy społeczność wiernych;
- w każdej religii pojawiają się byty lub cudowne obiekty, którym oddaje się cześć, w niektórych religiach występują postacie, które nie są bogami, ale wzbudzają szacunek (np. Budda),
 Socjologowie często traktują istnienie obrzędów zbiorowych jako kryterium odróżniające religię od magii. Magia to wywieranie wpływu na bieg zdarzeń za pomocą eliksirów, zaklinaczy i praktyk rytualnych. Na ogół posługują się nią pojedyncze jednostki, nie zaś większe grupy społeczne.

2) Teorie religii
a) Religia wg Marksa
- Marks osobiście nie zajmował się badaniem religii, jego poglądy pochodzą głównie od kilku autorów dzieł teologicznych i filozoficznych z początku XIXw., np. z prac Ludwiga Feuerbacha autora działa „O istocie chrześcijaństwa” (1841),
- Wg Feuerbacha:
• religia o idee i wartości wytworzone przez ludzi w toku ich rozwoju kulturowego, ale fałszywie przypisywane siłom boskim i bogom,
• dopóki nie zrozumiemy natury symboli religijnych, które sami stworzyliśmy, dopóty będziemy więźniami mechanizmów historycznych, nad którymi nie będziemy mogli zapanować,
• kiedy ludzie zdadzą sobie sprawę, że projektowane przez nich na religię wartości w rzeczywistości są ich własnym dziełem, przestaną odkładać ich spełnienie do przyszłego życia i będą one mogły się ziścić tu, na ziemi,
- Marks przyjmuje za Feuerbachem, że religia jest samoalienacją człowieka, wg niego religia jest „sercem pozbawionego serca świata”,
- Marks uważa, że religia w swojej tradycyjnej postaci zniknie i zniknąć powinna; nie stanie się tak dlatego, że zawarte w niej pozytywne wartości są błędne, ale dlatego, że staną się one ideałami wyznaczającymi kierunek rozwoju ludzkości na tej ziemi,
- Nie powinniśmy obawiać się bogów, których sami stworzyliśmy,
- „religia to opium dla ludu” religia odsuwa szczęście i nagrodę do przyszłego życia, ucząc rezygnacji i akceptacji istniejących warunków życia, obietnica przyszłego życia odsuwa ludzką uwagę od nierówności i niesprawiedliwości tego świata,

b) Religia wg Durkheima
- Durkheim badał głównie religie małych, tradycyjnych społeczeństw,
- Nie wiąże religii z nierównościami społecznymi i władzą, ale odnosi ją do całości instytucji społecznych,
- Totemizm termin określający zjawiska związane z relacjami człowieka ze zwierzęcym (lub roślinnym, czasem zjawiskiem przyrodniczym) przodkiem.
Animizm zakładają istnienie świata namacalnego (materialnego) i świata duchowego, współistnienie duszy z ciałem, przypisujący duszę (czasami ducha zmarłych przodków ludzkich) wszystkim roślinom, zwierzętom, minerałom i żywiołom.
- Durkheim definiuje religię jako różnicę między sacrum i profanum,
- Totem jest symbolem danej grupy społecznej, jej wartości, które są dla danej grupy najważniejsze. Przedmiotem wiary jest samo społeczeństwo.
- Religia to nie tylko kwestia wiary, są to też obrzędy zbiorowe- wzmacniają solidarność grupową i pozwalają jednostką oderwać się od codziennych spraw, dają poczucie obcowania z wyższym wymiarem,
- W małych kulturach tradycyjnych religia przenika prawie wszystkie aspekty życia, obrzędy religijne dają początek nowym ideom i utrwalają dawne,
- Wraz z rozwojem społeczeństw znaczenie religii będzie słabło, myślenie naukowe w coraz większym stopniu zastępuje wyjaśnienia, jakich dostarczała religia,

c) Religia wg Webera
- Przeprowadził zakrojone na ogromną skalę badania dotyczące religii całego świata, najwięcej uwagi poświecił religiom światowym,
- Szukał powiązań między religią a zmianą społeczną, ruchy inspirowane religią często prowadziły do dramatycznych zmian społecznych,
- Zaliczył chrześcijaństwo do „religii zbawienia” – religii głoszących, że ludzie mogą zostać „zbawieni”, pod warunkiem, że przyjmą wiarę tej religii i będą postępować zgodnie z jej doktryną moralną,
- Duże znaczenie mają pojęcia „grzechu” i „wybawienia”,


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ana dnia Pią 20:31, 18 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malwinka




Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:41, 18 Sty 2008    Temat postu:

PŁEC W SPOŁECZEŃSTWIE

Płeć biologiczna [sex], anatomiczne i fizjologiczne różnice między ciałem kobiety a mężczyzny.
Płeć kulturowa [gender], psychologiczne, społeczne i kulturowe różnice między mężczyznami a kobietami. Wiąże się ze społecznym tworzeniem koncepcji męskości i kobiecości, nie jest koniecznie bezpośrednią pochodną biologicznej płci jednostki. Koncepcja definiowana społecznie, przypisująca kobiecie i mężczyźnie różne role i tożsamości


Rozwój gender studies - badania nas płcią kulturową i seksualnością należą do najszybciej rozwijających się i najbardziej fascynujących nurtów współczesnej socjologii.
Analiza podejmowana w gender studies dotyczy m.in. kulturowych i społecznych procesów konstruowania norm męskości i kobiecości, internalizacji owych norm oraz społecznych konsekwencji ich obowiązywania. Problematyka płci kulturowej analizowana jest w powiązaniu z kwestiami klasowymi, etnicznymi, rasowymi, religijnymi i innymi. Ważnym obszarem analiz w obrębie gender studies jest nienormatywność płciowa: zjawiska transseksualizmu, transgenderyzmu czy adrogynii. Przedmiotem badań w gender studies jest także seksualność, w tym szczególnie normy seksualne oraz obszary seksualnej nienormatywności.


Płec jako czynnik różnicujący pozycję społeczną jednostki, rola płci w kształtowaniu struktury społecznej - różnice dotyczące płci kulturowej są ściśle powiązane z kwestią władzy i nierówności społecznych. Płec kulturowa przypisuje mężczyznom i kobietom różne role i tożsamości, jest czynnikiem tworzącym strukturę życiowych szans i możliwości stojących przed jednostkami i grupami i ma potężny wpływ na to jakie role otrzymują do odegrania. Nierówności związane z płcią kulturową nadal podstawą nierówności społecznych.

Najważniejsze perspektywy teoretyczne dotyczące tychże nierówności:
Perspektywy funkcjonalistyczne:
W tym podejściu społeczeństwo to system połączonych elementów, które pozostając w równowadze współdziałają zgodnie ze sobą, tworząc solidarność społeczną. W kwestii różnic płci autorzy chcą pokazać, jak te różnice sprzyjają stabilności i integracji społeczeństwa.
Krytykowane za pochwałę konsensu kosztem napięć społecznych oraz propagowanie konserwatywnej wizji świata społecznego.Podział pracy uwarunkowany biologicznie, każda płeć robi to, do czego ma biologiczne predyspozycje. Najlogiczniejsze rozwiązanie kwestii podstawowej organizacji społecznej.Socjalizacja dziecka może pomyślnie przebiegać tylko w stabilnej, dającej oparcie rodzinie, gdzie występuje wyraźny podział pracy ze względu na płeć; kobiety- rola ekspresyjna, opieka nad dzieckiem, oparcie emocjonalne, mężczyźni- rola instrumentalna, żywiciele rodziny. Taki podział pracy wynikający z różnic biologicznych ma zapewniac solidarnośc rodzinną.
Nieudana socjalizacja- w warunkach deprywacji macierzyńskiej: dziecka niemające matki lub od niej wcześnie oddzielone, bliska, osobista więź z matka niezbędna.
Perspektywy feministyczne:
· Krytyka twierdzeń o biologicznych podstawach podziału pracy ze względu na płeć·, wg nich nie ma nic naturalnego ani ostatecznego w tym podziale, a kobiety mogą wykonywać wszystkie zawody- nie ma przeszkód biologicznych, są jedynie społeczne oczekiwania, by pełniły takie, a nie inne role
· Teorie feministyczne znacznie różnią się między sobą- wspólne jest to, iż kobiety mają nierówne szanse w społeczeństwie, ale różne wytłumaczenia


Znaczenie socjalizacji w procesie kształtowania roli społecznej i zróżnicowania zawodowego płci
Zasadnicze znaczenie socjalizacji i uczenia się ról związanych z płcią kulturową: socjalizacja do ról związanych z płcią kulturową; nauka za pośrednictwem instytucji społecznych (rodzina, środki przekazu). Rozróżnienie płci biologicznej i kulturowej, przychodzimy na świat z ta pierwszą, drugą wykształcamy w ciągu życia. Podczas socjalizacji dzieci internalizują normy i oczekiwania społeczne przypisane danej płci. Różnice płci kulturowej nie są zdeterminowane biologicznie, ale wytwarzane kulturowo. Nierówność pochodzi stąd, że mężczyźni i kobiety w procesie socjalizacji uczą się różnych ról. Gdy już płeć kulturowa jest jednostce „przypisana” społeczeństwo oczekuje zachowań zgodnych z tą płcią.
Związek z funkcjonalizem: chłopcy i dziewczynki uczą się „ról płci” i odpowiednio tożsamości [męskiej/ żeńskiej], która tym rolom towarzyszy. Pozytywne i negatywne sankcje, stosowane przez społeczeństwo, sposób nagradzania i potępiania zachowań. Bodźce te pomagają dzieciom uczyć się i dostosować do wymaganych ról społecznych. Instytucje społeczne nadzorując przebieg socjalizacji utrzymują porządek społeczny.


Kulturowe i społęczne uwarunkowania roli płciowej

Teoria R. Connell’a:
Typy męskości są krytycznym elementem kulturowego porządku płci, nie można ich rozumieć w oderwaniu od tego czy od typów kobiecości. Wg niego w zachodnich społeczeństwach kapitalistycznych, kulturowe relacje płci nadal określa władza patriarchalna, są one efektem codziennych interakcji i praktyk- działania przeciętnych ludzi bezpośrednio przekładają się na zbiorowy układ społeczny, ciągle odtwarzany, ale także modyfikowany.

3 aspekty społeczeństwa składające się na kulturowy porządek płci [obowiązujące w społeczeństwie wzory relacji miedzy mężczyznami a kobietami]: praca, władza i cathexis ( relacje osobiste/seksualne); aspekty te są odrębne, ale wzajemnie powiązane, współdziałające, zmieniające się względem siebie. Praca odnosi się do podziału pracy ze względu na płeć (w domu i na rynku pracy). Władza przejawia się w relacjach społecznych, takich jak autorytet, przemoc, ideologia. Cathexis dotyczy dynamiki związków intymnych, emocjonalnych i osobistych.

Kulturowy reżim płci- w odniesieniu do opisu kulturowych relacji płci w mniejszych układach (rodzina, sąsiedztwo).

Kulturowa hierarchia płci- kobiety zdominowane przez mężczyzn; na samej górze męskość hegemoniczna- idealny forma męskości, męskość homoseksualna- na samym dole, napiętnowana. Wszystkie typy kobiecości podporządkowane męskości hegemonicznej.

Odrzuca pogląd, że relacje te są niezmienne i statyczne. Uważa je za wynik otwartego procesu, co sprzyja zmianom.
Tendencje kryzysowe: kryzys instytucjonalizacji- stopniowy rozkład instytucji będących ostoją tradycyjnej władzy mężczyzn (rodzina, państwo); kryzys seksualności- rośnie siła seksualności kobiecej i gejowskiej; kryzys układu interesów: nowe, sprzeczne z istniejącym kulturowym porządkiem płci podstawy interesu społecznego, np. prawa mężatek, ruchy gejowskie. Kryzys męskości.


Ewolucja zatrudnienia kobiet w krajach uprzemysłowionych
Od rewolucji przemysłowej XIX w. zaczęto przyjmować kobiety do pracy w przemyśle, masowe uczestnictwo kobiet w rynku pracy, ewolucja ich zatrudnienia.
Zmniejszenie się ważności siły fizycznej robotnika- wzrastało zapotrzebowanie na niżej wynagradzaną pracę kobiet i dzieci, większa potulność kobiet w pracy niż mężczyzn.

Kobiety weszły do przemysłu na innych warunkach niż mężczyźni i to od samego początku, czynnik kluczowy-niższe zarobki:
- Ogólnie żywione przekonanie, że miejsce kobiet jest w domu, a głową rodziny jest mężczyzna
- Ich zarobki miały być- tylko dodatkiem do zarobków mężczyzn z ich rodzin
- Zakładano, że kobiety jedzą mniej, więc mniej pieniędzy im potrzeba, a mężczyźni dostawali więcej
- Następstwo społecznego upośledzenia kobiet, ich niskiego statusu w społeczeństwie- traktowane jako osoby niesamodzielne, pozbawione praw politycznych i ekonomicznych.
- Socjalizacja kobiet nie sprzyjała buntowaniu się

Związki zawodowe przyczyniły się do segregacji zawodowej według płci na rynku- strajki przeciw pracy kobiet: zagrożenie dla mężczyzn i obniżanie płac ogółu pracujących, ich obowiązki domowe + dążenie do wykluczenia kobiet z niektórych typów pracà pewne branże monopolizowali mężczyźni.

Segregacja pozwoliła na utrzymanie się niskich zarobków kobiet, bo lepiej płatne prace tylko dla mężczyzn dostępne.

Nieciągłość pracy kobiet [praca od wczesnej młodości do ślubu lub pierwszego dziecka] skutkiem oddzielenia miejsca produkcji od domu, niemożności pogodzenia pracy z opieką nad dziećmi i pracą domową oraz obojętności kapitalistów- pracodawców wobec tych problemów.

Ustawy o ochronie pracy kobiet przyczyniły się jednocześnie do zwiększenia segregacji zawodowej według płci i do zamknięcia kobietom dostępu do lepiej płatnych rodzajów pracy, zmniejszenie ich szans na zatrudnienie, np. w fabrykach.

Po II wojnie zwiększyła się w pracy liczba mężatek, kobiet mających małe dzieci i starszych wiekiem:
- Kobiety wracały do pracy po przerwie na wychowanie dzieci.
- Wydłużenie życia kobiet, zmniejszenie liczby dzieci w rodzinie, wzrastające liczba rozwodów.
- Zmiany technologiczne-ograniczenie miejsc pracy w przemyśle, wiele nowych zawodów dostępnych dla kobiet, związanych z pracą umysłową.
- Dostępność niedrogich towarów dla gospodarstwa domowego czyniła wiele czynności domowych nieopłacalnymi, dlatego najbardziej skutecznym sposobem zwiększania dobrobytu rodziny stała się praca najemna kobiet.

Rozwój wielkich korporacji i ich biurokratyzacja tworzyły zapotrzebowanie na pracowników biurowych niższego szczebla- stały się nimi w ogromnej większości kobiety.

Bardzo silna feminizacja pracy biurowej występuje we wszystkich krajach uprzemysłowionych.
Wzrost zatrudnienia kobiet oraz zwiększenie ich proporcji wśród pracowników umysłowych nie zmniejszyły segregacji zawodowej według płci, ani nierówności w dostępie do zatrudnienia i w zarobkach.
Tam, gdzie proporcja kobiet jest mała, robotnicy dążą do wykluczenia kobiet lub do ich dyskryminowania w zatrudnieniu.
Tam, gdzie duża- popierają żądania równych płac dla obu płci, bojąc się, że zostaną zastąpieni niżej opłacanymi kobietami. [lata 40, USA]


Przyczyny kształtowania się podziału na zawody męskie i kobiece
Zawody kobiecie/męskie- pracują w nich przeważnie lub wyłącznie kobiety/mężczyźni.
Z tym podziałem zachodzą silne zależności z nierównościami w wynagrodzeniach za pracę, kobiety w większości pracują w gorzej opłacanych zawodach i dających mniejsze szanse na awans.
Podział zawodów jest podstawą odmiennego rozmieszczenia kobiet niż mężczyzn w strukturze zatrudnienia.
Różne wyjaśnienia tego podziału:
* Bariery zewnętrzne: formalne zakazy wykonywania danej pracy przez kobietę, nieformalna dyskryminacja kobiet przez organizacje zawodowe i prawodawców, utrudnianie lub uniemożliwianie kobietom zdobycia kwalifikacji koniecznych do pracy w danym zawodzie.
* Kulturowy charakter podziału: istnieje teza, iż podział jest stereotypy i ma charakter czysto kulturowy, gdyż: zawody męskie w jednym kraju, są w innym uznawane na kobiece, a to samo odnosi się do różnych okresów historycznych w pojedynczym kraju, podczas wojen i rewolucji kobiety bez problemów radzą sobie w męskich zawodach, kobietom udaje się wykonywanie zawodów dawniej tylko męskich, ale zawsze z pewnym zapóźnieniem historycznym w stosunku do mężczyzn w danych społeczeństwie. Gdy powstaje nowy zawód zostaje do określony jako męski lub kobiecy, następnie normy kulturowe i inne czynniki podtrzymują jego charakter. Normy te są wtórne wobec czynników technicznych i ekonomicznych, które wyznaczają podział, ale wzmacniają podział i hamują zmiany w nim.
* Ponadto socjalizacja chłopców: odmowa bycia podwładnym kobiety jest potwierdzeniem męskości. Mężczyźni niechętnie akceptują kobietę- szefa. Normy nakazują, by to mężczyzna inicjował interakcje z kobietami, a gdy kobieta jest szefem to ona musi inicjować interakcje z podwładnymi.
* Ponadto obyczaje grup czysto męskich, atmosfera symbolizująca wykluczanie kobiet. Boją się, że po wprowadzenie do ich grupy kobiet, osłabi spoistość ich grupy, zmniejszy siłę defensywną i ofensywną.
* Różnice w przydatności kobiet i mężczyzn do pracy w poszczególnych zawodach: biologiczne- funkcje rozrodcze kobiet, zdolność do wysiłków fizycznych; w uzdolnieniach- kobiety przewyższają mężczyzn w uzdolnieniach werbalnych, a faceci w matematycznych i przestrzennych. Przekonanie o braku uzdolnień w danej dziedzinie wpływa na brak zainteresowania pracą w niej. Fałszywe uogólnienia tworzą stereotypy.

Typy ograniczeń w dostępie kobiet do zawodów: związane z czynnikami biologicznymi- macierzyństwo, siła fizyczna; z rolami rodzinnymi; barierami tworzonymi przez organizacje zawodowe i przez pracodawców (zawody wysoko wynagradzane).Procesy feminizacji zawodów: mało jest zawodów, które od początku były zawodami kobiecymi. Wielu autorów uważa, że proces ten się dokonuje, gdy mężczyźni przechodzą do nowych, atrakcyjniejszych zawodów, kobiety zajmują ich miejsce- mniej atrakcyjne zawody o niższych zarobkach. Feminizacja zawodu następstwem jego relatywnej degradacji. Mężczyźni bardziej ruchliwi przestrzennie, mniej obciążeniu obowiązkami domowymi i wychowawczymi łatwiej zdobywają nowe kwalifikacje i znajdują atrakcyjniejsze prace. Kobiety same wybierają zawody sfeminizowane, które są postrzegane jako kobiece od początku.

Wpływ na wybór zawodu przez kobiety ma presja społeczna- strach przed utratą „kobiecości” powstrzymuje przed wykonywaniem zawodów uznawanych za męskie.
Różnice w systemie wartości nabytych podczas socjalizacji także wpływają na te wybory-kobiety interesują się innymi ludźmi, wartości allocetryczne, dlatego wybierają zawody polegające na pracy z ludźmi, troszczenie się o potrzeby innych.
Przyczyny trwałości podziału:
- Nieodwracalna zazwyczaj feminizacja zawodów
- Funkcje prokreacyjne kobiet zawsze będą barierą
- Wchodzenie kobiet do zawodów typowo męskich naraża je na ogromne stresy
- Procesy socjalizacji kształtują preferencje zawodowe tak, że dziewczęta wybierają kobiece zawody


Seksualność człowieka:Ludzkie zachowania seksualne są znaczące - ludzie wykorzystują i wyrażają swoją seksualność na wiele sposobów. Aktywność seksualna jest dla ludzi czymś więcej niż tylko zachowaniem biologicznym. Zbyt złożone zjawisko, by w całości przypisać je biologii.
W każdym społeczeństwie istnieją normy sankcjonujące jedne praktyki seksualne, a potępiające drugie, które przyswajamy w procesie socjalizacji. Przyjęte typy zachowań seksualnych zależą też od kultury.
Także normy atrakcyjności seksualnej różne w różnych społeczeństwach.
Heteroseksualność w każdym społeczeństwie podstawą małżeństwa i rodziny.
W większości krajów zachodnich w ciągu ostatnich 30 lat postawy wobec seksu zmieniły się na bardziej przyzwalające.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ana




Dołączył: 16 Sty 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bolesławiec/Wrocław

PostWysłany: Pią 23:12, 18 Sty 2008    Temat postu:

@oberek: ona mówiła ze od 5 do 10 pytan otwartych

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Religia w całości


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oberek
Administrator



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kąty wersalem zwane

PostWysłany: Sob 0:05, 19 Sty 2008    Temat postu:

ej.wymiatacie.
dzięki ana:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
m.
Gość






PostWysłany: Sob 11:50, 19 Sty 2008    Temat postu:

TEMAT NR 11: Rozwój społeczeństw i zmiana społeczna. Typy społeczne.

Typy społeczeństwa:

- łowcy i zbieracze,
- społeczeństwo pasterskie,
- społeczeństwo rolnicze,
- społeczeństwo przedindustrialne, czyli tradycyjne,
- społeczeństwo przemysłowe.

Społeczeństwo tradycyjne [rolnicze]:
- (od 12 000 lat p.n.e do dziś, współcześnie większość wchodzi w skład większych całości politycznych i zatraca swoją tożsamość). Oparta na małych społecznościach wiejskich, brak miast źródłem utrzymania jest uprawa ziemi, często w połączeniu z łowiectwem i zbieractwem nierówności zaznaczone silniej niż u łowców i zbieraczy, władzę sprawują przywódcy.

Społeczeństwo przedindustrialne:
- (od 6000 lat p.n.e. - wszystkie cywilizacje tradycyjne przestały istnieć). Oparte głównie na rolnictwie. Istnieją miasta, w których skupia się produkcja i handel. Miasta bardzo duże, niektóre o wielomilionowej liczbie mieszkańców. Wyraźnie wyróżniony aparat władzy z królem lub cesarzem na czele. Silnie zaznaczone nierówności między różnymi klasami.
- W społeczeństwach tych pismo, było narzędziem organizacji społecznej, kwitła tam nauka i sztuka, dlatego często określa się je mianem - cywilizacji.

Społeczeństwo industrialne [przemysłowe, niekiedy nazywane nowoczesnym lub rozwiniętym]:
- cechą wyróżniającą ten typ społeczeństwa jest zatrudnienie znacznej większości populacji nie w rolnictwie, ale w fabrykach, biurach czy sklepach. Ponad 90% ludzi mieszka w miastach. Życie społeczne w miastach staje się bezosobowe i anonimowe. Charakteryzują się rozwiniętymi formami rządzenia.

Społeczeństwo postindustrialne [ponowoczesne]:
- inaczej społeczeństwo poprzemysłowe, społeczeństwo, którego głównym źródłem utrzymania nie jest produkcja przemysłowa, polegająca na wytwarzaniu przedmiotów, lecz wytwarzanie i przetwarzanie informacji.
- W odróżnieniu od społeczeństwa przemysłowego charakteryzującego się tym, że największe zatrudnienie jest w sektorze przemysłowym, w społeczeństwie postindustrialnym najwięcej osób jest zatrudnionych w sektorze usług.
- Kolejną cechą takiego społeczeństwa jest skupianie się w wielkich aglomeracjach miejskich co powoduje rozwój kultury masowej (muzyka, film, internet). Ludzie zaczęli także tworzyć ponad narodowe korporacje.
- Panuje gospodarka wolnorynkowa, nastawiona na kontakty międzynarodowe.
- W społeczeństwach postindustrialnych głównym systemem władzy stała się demokracja.

Zmiana społeczna - co to jest zmiana społeczna?
- zmianę społeczną trudno zdefiniować, bo w jakimś sensie wszystko się ciągle zmienia. Aby ustalić, czy zaszła znacząca zmiana, trzeba wykazać przekształcenia zasadniczej struktury przedmiotu lub sytuacji w czasie. Stwierdzenie zmiany zawsze wiąże się ze wskazaniem elementów stałych, względem których można mierzyć stopień modyfikacji.
- [Piotr Sztompka] zmiana społeczna to różnica między stanem systemu w jednym momencie czasu i stanem w innym momencie czasu.
- [postęp] - zmiana ze stanu gorszego na lepsze.
- Zmiana społeczna może być bądź dobra (na lepsze), bądź zła (na gorsze).

Czynniki zmiany społecznej:
- środowisko fizyczne - środowisko fizyczne często kształtuje rozwój organizacji społecznej. Przykład: Alaska.
- organizacje polityczne - poważnym czynnikiem zmiany społecznej jest typ organizacji politycznej. We wszystkich typach społeczeństw (oprócz grup łowców i zbieraczy, w których nie istnieje władza polityczna zdolna nadawać kierunek zmianom społecznym) istnieją wyodrębnione instytucje polityczne - wodzowie, panowie, królowie i rządy - które w znacznym stopniu decydują o przebiegu rozwoju społeczeństwa.
- czynniki kulturowe - zaliczymy do nich oddziaływania religijne, systemy komunikacji i przywództwa. Religia może pełnić w życiu społecznym rolę siły zachowawczej bądź postępowej. Szczególnie ważnym czynnikiem kulturowym kierunku i tempa zmiany jest charakter komunikacji. Na przykład wynalazek pisma pozwolił na rejestrację danych, a co za tym idzie, umożliwił większą kontrolę nad zasobami materialnymi i rozwojem wielkich organizacji. W ogólnych kategoriach czynników kulturowych odnajdujemy także - przywództwo. Pojedynczy przywódcy wywierali olbrzymi wpływ na dzieje świata: Juliusz Cezar, Jezus, Isaac Newton, Adolf Hitler, Mahatma Gandhi.

Zmiana w epoce nowoczesnej:
- wytłumaczenie gwałtownego przyspieszenia zmiany społecznej na przestrzeni ostatnich dwustu lat można zaobserwować poprzez wskazanie kilku decydujących czynników:
*czynniki ekonomiczne - nowoczesny przemysł różni się w sposób fundamentalny od dawniejszych systemów produkcji. Kapitalizm promuje ciągłe udoskonalanie technologii przemysłowych, w co silnie zaangażowana jest nauka.
*czynniki polityczne
> Przez ostatnie dwa lub trzy wieki motorem zmiany była tocząca się między narodami walka o rozszerzenie wpływów i zwycięstwo militarne nad przeciwnikami. Jednak trzeba jasno podkreślić, że w cywilizacjach tradycyjnych zakres zmiany politycznej był ograniczony wyłącznie do elit. Inaczej jest w przypadku nowoczesnych systemów politycznych, w których wszelkie poczynania przywódców politycznych i urzędników państwowych przekładają się na zmiany odczuwane przez masy.
> Współczesne rządy odgrywają wielką rolę w stymulacji (a nie kiedy hamowaniu) wzrostu gospodarczego; we wszystkich krajach przemysłowych poziom interwencjonizmu państwowego jest wysoki, gdyż rząd jest bezwzględnie największym pracodawcą.
> Daleko idący wpływ na zmianę ma też siła militarna i wojny.
*czynniki kulturowe - zaliczymy tutaj przede wszystkim rozwój nauki i sekularyzacja myślenia, które leżą u podstaw nowoczesnego krytycznego i innowacyjnego spojrzenia na świat. Oprócz tego jak myślimy, zmieniła się treść dominujących idei. Ideały poprawy życia, równości i uczestnictwa w demokracji są w znacznej mierze wytworem ostatnich dwustu lat.


.............................................

Nie wiem dlaczego, ale nie mogę się zalogować Sad.

Jednak do rzeczy, w moim temacie jest jeszcze globalizacja, opracowanie jej to kilka chwil, ale jakoś mało tych naszych tematów - nie wiem czy w ogóle jest sens dalej opracowywać. Czekam na jakieś wskazówki.

Pozdrawiam,
Mariusz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oberek
Administrator



Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kąty wersalem zwane

PostWysłany: Sob 14:19, 19 Sty 2008    Temat postu:

spróbuj teraz.zmieniłam w ustawieniach sposób aktywacji.mam nadzieję, że poskutkowało.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AniaG




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:14, 19 Sty 2008    Temat postu:

musze nabic 2 posty zeby moc wam wstawić linka...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AniaG




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:15, 19 Sty 2008    Temat postu:

i jeszcze jeden

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AniaG




Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 19:16, 19 Sty 2008    Temat postu:

Temat 8, kontrola społeczna. [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hanka




Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czę100chowa/Wrocław

PostWysłany: Sob 20:20, 19 Sty 2008    Temat postu:

jak wrócę do Wrocka tez coś wyślę Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ana




Dołączył: 16 Sty 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bolesławiec/Wrocław

PostWysłany: Sob 20:40, 19 Sty 2008    Temat postu:

Haniu znaczy kiedy?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.socjolodzisci.fora.pl Strona Główna -> nauka ble ble Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin